Stemzone

  • Onze visie op STEM:

    • Elk goed STEM project vertrekt vanuit een ‘probleemstelling’ op maat van de student om ervaringsgericht te kunnen leren.
    • Wanneer alle studenten een ander resultaat bekomen voor een zelfde opgave, dan is het meestal een goed STEM project.
    • De docent zorgt voor voldoende info zodat de student zelfstandig een oplossing kan uitwerken, maar geeft nooit zelf een volledige oplossing.
    • Er wordt steeds naar gestreefd om alle aspecten van STEM evenwichtig aan bod te laten komen.
    • Dit zijn de STEM talenten die wij ‘testen’ om de ingenieurs en wetenschappers van de toekomst te vormen:

    STEM talenten

    Dit zou een goed STEM project kunnen zijnDit is geen STEM project

    “Ontwerp een nestkastje voor zwaluwen”

    • Onderzoek de nodige info over zwaluwen (Wetenschap)
    • Onderzoek welke materialen en gereedschappen je kan gebruiken (Technologie)
    • Ontwerp een nestkastje volgens de criteria die je hebt onderzocht (Engineering) en evalueer dit adhv de PDCA cirkel
    • Bereken de oppervlakte van het materiaal (Wiskunde)
    • Talenten: creativiteit, onderzoekend vermogen, tekenvaardigheid, handvaardigheid, …

    “Volg het stappenplan om dit nestkastje te maken”

    • de leerling volgt stap voor stap wat de leraar voordoet.
    • alle leerlingen eindigen met hetzelfde resultaat.
    • Enkel het talent ‘handvaardigheid’ werd hier getest.

     “Ontwerp een dobbelsteen uit een materiaal naar keuze”

    • Maak een keuze uit de verschillende mogelijke productiemethoden ( staal,hout, alu zagen/vijlen, 3D printen, Lasercutter, kunststof gieten, ….) (Technologie)
    • Bestudeer de eigenschappen van de gekozen materialen (gewicht, sterkte, …) (Wetenschap)
    • Verwezenlijking van de dobbelsteen volgens de gekozen criteria – en evalueer dit adhv de PDCA cirkel (Engineering)
    • Gooi 100 maal met de dobbelsteen en bepaal zo hoe goed uw dobbelsteen is (Kansrekening – Wiskunde)

     “Volg het stappenplan om een dobbelsteen te maken uit staal.”

    • De leerling zaagt, vijlt en boort tot het gewenste resultaat bereikt is
    • Het resultaat dat het beste op dat van de docent lijkt krijgt de beste punten
    • Enkel het talent ‘handvaardigheid’ werd hier getest.