“Ontwerp een nestkastje voor zwaluwen” - Onderzoek de nodige info over zwaluwen (Wetenschap)
- Onderzoek welke materialen en gereedschappen je kan gebruiken (Technologie)
- Ontwerp een nestkastje volgens de criteria die je hebt onderzocht (Engineering) en evalueer dit adhv de PDCA cirkel
- Bereken de oppervlakte van het materiaal (Wiskunde)
- Talenten: creativiteit, onderzoekend vermogen, tekenvaardigheid, handvaardigheid, …
| “Volg het stappenplan om dit nestkastje te maken” - de leerling volgt stap voor stap wat de leraar voordoet.
- alle leerlingen eindigen met hetzelfde resultaat.
- Enkel het talent ‘handvaardigheid’ werd hier getest.
|
“Ontwerp een dobbelsteen uit een materiaal naar keuze” - Maak een keuze uit de verschillende mogelijke productiemethoden ( staal,hout, alu zagen/vijlen, 3D printen, Lasercutter, kunststof gieten, ….) (Technologie)
- Bestudeer de eigenschappen van de gekozen materialen (gewicht, sterkte, …) (Wetenschap)
- Verwezenlijking van de dobbelsteen volgens de gekozen criteria – en evalueer dit adhv de PDCA cirkel (Engineering)
- Gooi 100 maal met de dobbelsteen en bepaal zo hoe goed uw dobbelsteen is (Kansrekening – Wiskunde)
| “Volg het stappenplan om een dobbelsteen te maken uit staal.” - De leerling zaagt, vijlt en boort tot het gewenste resultaat bereikt is
- Het resultaat dat het beste op dat van de docent lijkt krijgt de beste punten
- Enkel het talent ‘handvaardigheid’ werd hier getest.
|