Nascholingen via E2CRE8
Nascholing, georganiseerd vanuit E2CRE8 zijn “hands-on” en in lijn met de STEM visie van onderzoekend leren. U gaat steeds naar huis met praktisch toepasbare kennis en inspiratie. De praktische organisatie gebeurt dikwijls door externe organisaties zoals CNO, maar deze nascholingen kunnen ook op maat bij jullie op school georganiseerd worden. Neem gerust contact op voor meer info.
De lesgever Bart Huyskens is reeds 18 jaar leraar elektronica en ICT aan het St.-Jozefinstituut in Schoten. Als STEM-coördinator was hij mee verantwoordelijk voor de uitbouw van een aantal weldoordachte STEM-richtingen. Daarnaast geeft hij nascholingen en ontwikkelt hij lesmateriaal voor kwalitatief en betaalbaar STEM onderwijs. Bekijk zijn website via www.e2cre8.be en www.stemzone.be
Hieronder kan u een lijst terugvinden van de geplande nascholingen voor het schooljaar 2018-2019
Datum | Onderwerp | doelgroep | Organisatie |
ma 30 sept’19 | Zelf STEM apps maken voor Android en IOS | STEM 1e, 2e, 3e graad | CNO |
ma 14 okt’19 | STEM projecten met Arduino voor de Eerste graad | STEM 1e graad | CNO |
ma 21 okt’19 | STEM projecten met Arduino voor de Tweede graad | STEM 2e graad | CNO |
ma 18 nov’19 | SMARTCAR – ‘Ontwerp een slimme robotwagen’ | STEM 1e, 2e, 3e graad | CNO |
ma 02 dec’19 | Meten en sturen met zelfgemaakte Android-apps en Arduino | STEM 2e – 3e graad | CNO |
Nog te bepalen | Embedded ANSI C programming for Arduino (ATMEL AVR) | Elektronica 3e graad | E2CRE8 |
Zelf STEM APPS maken voor Android én IOS
Doelgroep:
Leerkrachten eerste, tweede en derde graad STEM, Wetenschappen, Wiskunde, Talen, Techniek, Elektronica, Elektriciteit, Schakeltechnieken, Engineering, Informatica, Automatisatie, … kortom elke leerkracht die eens een leuk en haalbaar STEAM projectje zou willen uitwerken.
Omschrijving:
Moderne doelstellingen rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces kunnen na deze nascholing op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier gerealiseerd worden.
Door leerlingen zelf apps te laten ontwikkelen die raakvlakken hebben met Wiskunde of Wetenschappen of éénder welk ander onderwerp kan de Technologie en Engineering component mooi mee geïntegreerd worden om tot een volwaardig STEAM-project te komen.
De cursisten krijgen de nodige kennis en ervaring om zelf apps te ontwikkelen voor Android of Ios (Android geeft wel meer voordelen)
We beginnen met de klassikale uitwerking van enkele éénvoudige apps, maar u gaat al snel zelf aan de slag om onder begeleiding een app te ontwikkelen op maat van uw leerlingen, graad en lesmateriaal. U kan steeds vertrekken vanuit uitgewerkte voorbeelden en krijgt professionele ondersteuning.
Programma:
- Kennismaking Appinventor & Thunkable omgeving a.d.h.v. enkele voorbeelden.
- Live testen van apps.
- Communicatieprotocol analyseren
- Definitief installeren van apps.
- Uitwerking persoonlijke app (onder begeleiding).
Vereiste voorkennis:
Basis computergebruik
Plaats en datum:
Maandag 30 september 2019
St. Jozefinstituut Schoten – Jozef Hendrickxstraat 153 – 2900 Schoten – lokaal 213
(Aanmelden aan secretariaat – Broodjes te bestellen tegen betaling – gratis parkeren rond de school)
Start : 9:00 – Einde: 16:00
Meenemen:
- Tablet of Smartphone met Android (meeste functionaliteit) of IOS (momenteel nog iets minder mogelijkheden)
- login en pw van uw google account
Prijs en Inschrijven:



STEM projecten met Arduino voor de Eerste graad
Doelgroep:
Leerkrachten eerste graad
Omschrijving:
Arduino is een populaire manier om waardevolle links te maken met de 4 STEM-domeinen. Om dit ook zinvol toe te passen in de 1ste graad is het in eerste instantie belangrijk dat men goede keuzes leert maken over hardware en software. Vervolgens werken we verschillende schakelingen en bijhorende programma’s uit die meteen toe te passen zijn in jouw STEM-klaspraktijk in de 1ste graad en krijg je ruim de tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan.
Programma:
Na een inleiding waarin we leerkrachten op een heel praktische manier de voor- en nadelen tonen van de verschillende types Arduino-hardware en de verschillende keuzes i.v.m. Arduino-software gaan we vrij snel ook praktisch aan de slag met enkele op Scratch gebaseerde grafische talen. Zo leer je o.a. hands-on een aantal actuatoren aansturen en een aantal sensoren inlezen. Je kiest zelf welke.
Tot slot leren we een aantal manieren om de gemeten waarden te visualiseren. Tijdens deze oefeningen bieden we regelmatig kapstokken aan om de link met de 4 STEM-domeinen te maken.
Al het meegeleverde lesmateriaal is vrij aan te passen en is meteen inzetbaar in jouw klaspraktijk.
Programma:
- Arduino – keuze van hardware (UNO, Leonardo, Breadboard…);
- Arduino – keuze van software (IDE, C, Snap4Arduino, Ardublock, Blockly);
- aansturen actuatoren: led, RGB-led, warmte genereren, DC motor, Servomotor;
- inlezen sensoren: schakelaar, potentiometer (hoekmeting), temperatuurmeting, lichtmeting;
- visualiseren van resultaten via computerscherm.
Doelstellingen
De deelnemer kan:
- leerplandoelen bereiken rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces;
- een op feiten gebaseerde keuze maken voor Arduino-hardware;
- een op feiten gebaseerde keuze maken voor Arduino-software;
- zelfstandig een aantal actuatoren aansluiten en correct programmeren;
- zelfstandig een aantal sensoren aansluiten en correct programmeren;
- zelfstandig de gemeten sensorwaarden visualiseren.
Vereiste voorkennis:
Basis computergebruik – geen programmeerervaring vereist
Plaats en datum:
Maandag 14-10-2019
St. Jozefinstituut Schoten – Jozef Hendrickxstraat 153 – 2900 Schoten – lokaal 213
(Aanmelden aan secretariaat – Broodjes te bestellen tegen betaling – gratis parkeren rond de school)
Start : 9:00 – Einde: 16:00
Meenemen:
- –
Prijs en Inschrijven:



STEM projecten met Arduino voor de Tweede graad
Doelgroep:
Leerkrachten tweede graad Engineering, STEM, ICT, Elektronica
Omschrijving:
Arduino kan ook in de 2de graad worden ingezet om waardevolle links te maken met de 4 STEM-domeinen.
Het meten van verschillende fysische grootheden en het aansturen van verschillende actuatoren wordt stapsgewijs behandeld. Je zal de kans krijgen om o.a. Flowcode naast IDE te gebruiken om zo de keuze te maken die voor jou best past. Vervolgens werken we verschillende schakelingen en bijhorende programma’s uit die meteen toe te passen zijn in jouw STEM-klaspraktijk in de 2de graad en krijg je ruim de tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan.
Programma:
Na een inleiding waarin we op een heel praktische manier de voor- en nadelen tonen van de verschillende types Arduino-hardware en Arduino- software, gaan we snel praktisch aan de slag. Zo leer je o.a. hands-on een aantal actuatoren aansturen en een aantal sensoren inlezen. Je kiest zelf welke. Tot slot leren we een aantal manieren om de gemeten waarden te visualiseren. Tijdens deze oefeningen bieden we regelmatig kapstokken aan om de link met de 4 STEM-domeinen te maken.
Programma:
- Arduino – keuze van hardware (UNO, Leonardo, Breadboard…);
- Arduino – keuze van software (Ardublock, IDE, Flowcode, C);
- aansturen actuatoren: led, RGB-led, DC-motor, warmte genereren, DC motor, Servomotor;
- inlezen sensoren: schakelaar, potentiometer (hoekmeting), temperatuurmeting, lichtmeting, afstandmeting, lichtsluis
- visualiseren van resultaten via computerscherm of LCD.
Doelstellingen
De deelnemer kan:
- leerplandoelen bereiken rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces;
- een op feiten gebaseerde keuze maken voor Arduino-hardware;
- een op feiten gebaseerde keuze maken voor Arduino-software;
- zelfstandig een aantal actuatoren aansluiten en correct programmeren;
- zelfstandig een aantal sensoren aansluiten en correct programmeren;
- zelfstandig de gemeten sensorwaarden visualiseren.
Vereiste voorkennis:
Basis computergebruik – geen programmeerervaring of elektronicakennis vereist
Plaats en datum:
Maandag 21-10-2019
St. Jozefinstituut Schoten – Jozef Hendrickxstraat 153 – 2900 Schoten – lokaal 213
(Aanmelden aan secretariaat – Broodjes te bestellen tegen betaling – gratis parkeren rond de school)
Start : 9:00 – Einde: 16:00
Meenemen:
- –
Prijs en Inschrijven:




SMARTCAR - 'Ontwerp van een slimme robotwagen'
Doelgroep:
Leerkrachten eerste, tweede en derde graad met een interesse voor STEM
Omschrijving:
Tijdens deze nascholing maakt u kennis en gaat u ook zelf aan de slag met dit creatief STEM-totaalproject. Solderen, programmeren (Arduino & Ardublock), 3D tekenen, 3D printen, lasercutten, figuurzagen, boren, kleven, monteren, aansturen van actuatoren en inlezen van sensoren moeten allemaal worden aangewend om te komen tot een unieke low-cost slimme wagen van de toekomst.
Deze slimme wagen kan geprogrammeerd worden om muziek te maken, om lijnen te volgen, om naar licht te rijden, om obstakels te ontwijken en is zelfs bestuurbaar via zelfgemaakte apps. Er kunnen ook tal van STEM proefopstellingen rond worden opgezet en dit alles wordt ondersteund door uitgebreid lesmateriaal en een korte hulplijn.
Dit pakket wordt al twee jaar voor ongeveer 40€/set aangeboden via een groepsaankoop zodat dit voor elke leerling betaalbaar blijft en ook in 2019 wordt er een nieuwe groepsaankoop georganiseerd. Dit materiaal kan worden ingezet voor robotkampen, of als STEM project in de eerste of tweede graad.
Door een ondersteuning van Prov. WVL werd er in 2018 extra lesmateriaal ontwikkeld voor dit Smartcar project.
Meer info en lesmateriaal: www.stemzone.be >> smartcar
Programma:
Het zou te veel tijd in beslag nemen om iedereen een volledig wagentje te laten opbouwen, maar we behandelen wel al de noodzakelijke stappen hiervoor. (reeds 2000 rondrijdende wagentjes bewijzen dat iedereen dit project kan begeleiden) U programmeert tijdens de nascholing wel zelf alle actuatoren en sensoren van het robotje om deze lijnen te laten volgen of obstakels te laten ontwijken.
- Hoe moet je goed solderen (hands-on indien gewenst)
- Montagehandleiding overlopen
- hands-on: Installatie Software
- hands-on: Testen van het geheel
- hands on : Programmeren wielen, leds en ringtone
- hands on: Programmeren lichtvolger, lijnvolger en obstakel-ontwijken
Doelstellingen:
Deelnemers kunnen:
- solderen;
- het monteren en in gebruik nemen van de robotwagen klassikaal begeleiden;
- alle sensoren en actuatoren programmeren in zinvolle STEM-opdrachten;
- zinvolle links maken met de 4 STEM-domeinen;
- een totaalproject organiseren vanuit de probleemgestuurde STEM-didactiek.
Vereiste voorkennis:
Basis computergebruik
Geen elektronicakennis vereist
Plaats en datum:
Maandag 18-11-2019
St. Jozefinstituut Schoten – Jozef Hendrickxstraat 153 – 2900 Schoten – lokaal 213
(Aanmelden aan secretariaat – Broodjes te bestellen tegen betaling – gratis parkeren rond de school)
Start : 9:00 – Einde: 16:00
Meenemen:
- –
Prijs en Inschrijven:
In de prijs is ook het pakket inbegrepen met al het materiaal om zelf een robotwagen te bouwen (€ 60 winkelwaarde)




Meten en sturen met zelfgemaakte Android-apps en Arduino
Doelgroep:
Leerkrachten tweede en derde graad elektronica, wetenschappen, engineering (STEM)
Omschrijving:
Tablets en smartphones zijn enorm snel geïntegreerd in onze leefwereld en in die van onze leerlingen.
MIT ontwikkelde een grafische programmeeromgeving om op een laagdrempelige manier zelf eenvoudige apps te ontwikkelen. Tijdens deze nascholing leer je hoe je jouw smartphone kan laten communiceren via Bluetooth met een Arduino microcontroller om zo meetwaarden te visualiseren en actuatoren aan te sturen.
Als hardware gebruiken we een Arduino Leonardo (Brainbox AVR) en een HC06 BT module maar deze methode is ook toe te passen voor andere controllers. We gebruiken Appinventor en Thunkable om de apps te ontwikkelen.
Je bent nadien in staat om in de klas met leerlingen – geheel volgens de STEM didactiek van het onderzoekend leren – aan de slag te gaan om hen zelf apps te laten ontwikkelen waarmee fysische grootheden kunnen gemeten worden of waarmee actuatoren kunnen worden bestuurd met een zelfgemaakte app.
Thunkable is sinds kort geschikt om apps te ontwikkelen voor zowel IOS als Android, maar momenteel (juni 2018) is de communicatie via BT enkel nog maar mogelijk voor Android.
Programma:
- kennismaking met de Appinventor Thunkable-omgeving;
- bluetooth communicatie opzetten tussen microcontroller en smartphone;
- sturen van actuatoren via zelfgemaakte app op tablet of smartphone;
- inlezen en visualiseren van meetwaarden van sensoren via tablet of smartphone.
Vereiste voorkennis:
Basis computergebruik
Basiskennis Arduino programmeren is meegenomen (te bekomen via Arduino 2e graad)
Basiskennis Appinventor of Thunkable is gewenst (te bekomen via STEM apps maken)
Plaats en datum:
Maandag 02-12-2019
St. Jozefinstituut Schoten – Jozef Hendrickxstraat 153 – 2900 Schoten – lokaal 213
(Aanmelden aan secretariaat – Broodjes te bestellen tegen betaling – gratis parkeren rond de school)
Start : 9:00 – Einde: 16:00
Meenemen:
- –
Prijs en Inschrijven:




