Nascholing & Opleiding

 

Nascholingen via E2CRE8

Nascholingen, georganiseerd vanuit E2CRE8 zijn “hands-on” en in lijn met de STEM visie van ‘onderzoekend leren’. U gaat steeds naar huis met praktisch toepasbare kennis en inspiratie. De praktische organisatie gebeurt dikwijls door externe organisaties zoals CNO, maar deze nascholingen kunnen ook op maat bij jullie op school georganiseerd worden. Neem gerust contact op voor meer info.

De lesgever  Bart Huyskens is meer dan 20 jaar leraar elektronica en ICT aan het St.-Jozefinstituut in Schoten. Als STEM-coördinator was hij mee verantwoordelijk voor de uitbouw van een aantal weldoordachte STEM-richtingen. Daarnaast geeft hij nascholingen en ontwikkelt hij lesmateriaal voor kwalitatief en betaalbaar STEM onderwijs. Bekijk zijn website via www.e2cre8.be en www.stemzone.be

Hieronder kan u een lijst terugvinden van de geplande nascholingen voor het schooljaar 2022-2023

 

14/11/2022, 5/12/2022, 16/01/2023

 

 

 

 

Traject 3 dagen: Gebruik van Arduino in de klas

Tijdens dit nascholingstraject leer je zelf tekstueel Arduino’s programmeren met de meest moderne online en offline tools. We programmeren enkel tekstueel (niet grafisch) in embedded C. We gebruiken hiervoor de online en offline Arduino IDE compiler. Goed programmeren kan je niet op 1 dag leren, vandaar de bewuste keuze voor 3 dagen zodat we een solide basis kunnen leggen. We hebben hierbij ook ruim aandacht voor de manier waarop je deze materie kan overbrengen naar je leerlingen via relevante en uitdagende projecten.

LINK WEBSITE CNO (MEER INFO EN INSCHRIJVING)

6/02/2023, 13/02/2023, 6/03/2023

(herhaling)

 

 

Traject 3 dagen: Gebruik van Arduino in de klas

Tijdens dit nascholingstraject leer je zelf tekstueel Arduino’s programmeren met de meest moderne online en offline tools. We programmeren enkel tekstueel (niet grafisch) in embedded C. We gebruiken hiervoor de online en offline Arduino IDE compiler. Goed programmeren kan je niet op 1 dag leren, vandaar de bewuste keuze voor 3 dagen zodat we een solide basis kunnen leggen. We hebben hierbij ook ruim aandacht voor de manier waarop je deze materie kan overbrengen naar je leerlingen via relevante en uitdagende projecten.

LINK WEBSITE CNO (MEER INFO EN INSCHRIJVING)

17/10/2022

 

23/01/2023 (herhaling)

 

 

 

STEM-projecten met Arduino – basis

Arduino is een populaire manier om waardevolle links te maken met de vier STEM-domeinen en om leerplandoelen te bereiken rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces.

Het meten van verschillende fysische grootheden en het aansturen van verschillende actuatoren wordt stapsgewijs behandeld. Je zal de kans krijgen om grafisch programmeren naast tekstueel coderen te gebruiken om zo de keuze te maken die voor jou en jouw leerlingen het beste past.

Vervolgens werken we verschillende schakelingen en bijhorende programma’s uit die meteen toe te passen zijn in jouw STEM-klaspraktijk en krijg je ruim de tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan.

LINK WEBSITE CNO (MEER INFO EN INSCHRIJVING)

20/03/2023

 

 

 

SMARTCAR – ‘Ontwerp van een slimme robotwagen’

Tijdens deze nascholing maak je kennis en ga je ook zelf aan de slag met dit creatief STEM-totaalproject. Solderen, programmeren (Arduino & Ardublock), 3D-tekenen, 3D-printen, lasercutten, figuurzagen, boren, kleven, monteren, aansturen van actuatoren en inlezen van sensoren moeten allemaal worden aangewend om te komen tot een unieke low-cost slimme wagen van de toekomst.

Deze slimme wagen kan geprogrammeerd worden om muziek te maken, om lijnen te volgen, om naar licht te rijden, om obstakels te ontwijken en is zelfs bestuurbaar via zelfgemaakte apps. Er kunnen ook tal van STEM-proefopstellingen rond worden opgezet en dit alles wordt ondersteund door uitgebreid lesmateriaal en een snelle hulplijn.

We gebruiken een aantal componenten die via een jaarlijkse groepsaankoop (ongeveer 70 euro) kunnen worden aangekocht, maar de vorm en uitwerking laten we volledig aan de leerlingen zelf – helemaal in lijn met de nieuwe leerplannen. De meer dan 3 000 smartcars die reeds rondrijden in het Vlaamse onderwijs bewijzen de haalbaarheid van dit project.

Meer info en lesmateriaal: www.stemzone.be >> smartcar

LINK WEBSITE CNO (MEER INFO EN INSCHRIJVING)

03/10/2022

 

 

 

Zelf STEM APPS maken voor Android en Ios

Moderne doelstellingen rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces kunnen na deze nascholing op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier gerealiseerd worden.

 

Door leerlingen zelf apps te laten ontwikkelen die raakvlakken hebben met Wiskunde of Wetenschappen of éénder welk ander onderwerp kan  de Technologie en Engineering component mooi mee geïntegreerd worden om tot een volwaardig STEAM-project te komen.

 

De cursisten krijgen de nodige kennis en ervaring om zelf apps te ontwikkelen  voor Android of Ios (Android geeft wel meer voordelen)

 

We beginnen met de klassikale uitwerking van enkele éénvoudige apps, maar u gaat al snel zelf aan de slag om onder begeleiding een app te ontwikkelen op maat van uw leerlingen, graad en lesmateriaal. U kan steeds vertrekken vanuit uitgewerkte voorbeelden en krijgt professionele ondersteuning.